16
Planurile făcute cu mintea, aparţin omului; dar răspunsul pe care îl dă limba, vine de la Iahve. Toate drumurile unui om sunt corecte în ochii lui; dar Iahve este Cel care analizează spiritele. Prezintă-ţi lui Iahve (intenţia pentru) lucrările tale; şi astfel vei reuşi să îţi pui planurile în aplicare. Iahve a conceput (ca) totul (să existe) pentru un scop: chiar şi pe cel rău l-a făcut pentru ziua distrugerii. Toţi oamenii mândri sunt ceva oribil înaintea lui Iahve; şi este o certitudine că ei nu vor rămâne nepedepsiţi. Păcatul este achitat printr-un comportament care arată bunătate şi seriozitate; iar frica de Iahve îl îndepărtează pe om de ce este rău. Când Iahve agreează comportamentul unui om, îi face chiar şi pe duşmanii lui să trăiască în bune relaţii cu el. Mai bine (să ai) puţin acceptând corectarea, decât să obţii mari venituri trăind incorect! În mintea lui, omul îşi face planul pentru ce urmează să facă; dar Iahve este Cel care îi îndrumă paşii. 10 Sentinţa divină este pe buzele regelui; şi gura lui nu trebuie să pronunţe ceva greşit atunci când judecă. 11 Cântarul şi cumpăna care sunt corecte, vin de la Iahve; şi toate greutăţile folosite pentru cântărit, sunt lucrarea Lui. 12 Este ceva oribil pentru regi să facă (ce este) rău; dar când ei trăiesc corect, li se consolidează tronul. 13 Buzele cinstite sunt plăcute regilor; şi cel care spune adevărul, este iubit. 14 Mânia regelui este mesagerul morţii; dar omul înţelept o va atenua. 15 Seninătatea feţei regelui înseamnă viaţă; şi bunăvoinţa lui este ca un nor care aduce ultimele ploi benefice culturilor. 16 Este mai bine să deţii înţelepciune decât să obţii aur; şi capacitatea de a înţelege lucrurile este preferabilă argintului. 17 În drumul pe care merge, omul corect evită răul; şi cine este atent la comportamentul lui, îşi păzeşte viaţa. 18 Mândria merge înaintea distrugerii; şi aroganţa apare înaintea căderii. 19 Mai bine să fii între cei modeşti decât să împarţi prada cu cei aroganţi. 20 Omul care se gândeşte la Cuvântul lui Iahve, găseşte fericirea; şi cel care se încrede în El, este binecuvântat. 21 Cine are o inimă înţeleaptă, este (recunoscut ca fiind) un om capabil; şi dulceaţa vorbirii favorizează învăţarea. 22 Capacitatea de a lua decizii bune este un izvor de viaţă pentru cei care o au; dar prostia este pedeapsa celor nebuni. 23 Mintea înţeleptului îl învaţă ce trebuie să vorbească gura lui; şi cu buzele motivează (pe alţii) la învăţătură. 24 Cuvintele plăcute sunt ca un fagure de miere: dulci pentru suflet şi sănătoase pentru oase. 25 Există un drum care îi pare corect omului; dar în final îl (poate) conduce spre moarte… 26 Pofta de mâncare a celui care munceşte, este în avantajul lui; pentru că astfel, foamea îl determină să lucreze. 27 Omul care are un comportament mizerabil, concepe să facă ce este rău; şi vorbirea lui este ca un foc care te arde cu temperatura lui (ridicată). 28 Omul care trăieşte incorect, provoacă certuri; şi cel care defăimează pe alţii, strică relaţiile dintre cei mai buni prieteni. 29 Omul violent îşi duce în eroare semenul şi îl conduce pe un drum greşit. 30 Cine se uită cu ochiul lui într-un mod perfid, concepe ceva rău; şi cel care îşi strânge buzele, intenţionează să facă lucruri rele. 31 Firele albe de păr sunt o coroană a gloriei; şi ele apar la cei care şi-au trăit viaţa în mod corect. 32 Omul care nu se mânie imediat, este mai valoros decât cel care deţine forţa; şi acela care îşi poate controla reacţiile, valorează mai mult decât cel care cucereşte un oraş. 33 Se trage la sorţi pe marginea hainei; dar orice decizie vine de la Iahve.