Oratorul
1
Următoarele cuvinte aparţin oratorului – fiului lui David – care a fost rege la Ierusalim. El a zis: „Vai, ce lipsă de sens! Cât de absurd este tot ce se întâmplă! Totul este inutil! Oare ce câştigă omul din toate activităţile la care se angajează în existenţa lui de sub soare? Trece o generaţie şi vine alta; dar pământul rămâne mereu acelaşi. Soarele răsare şi apoi apune. El se grăbeşte apoi spre locul de unde va răsări din nou. Vântul bate spre sud; apoi curenţii de aer se întorc spre nord. Astfel, vântul deplasează mereu aerul; şi curenţii lui îşi reiau constant circuitul. Toate râurile curg spre mare, fără să o umple vreodată. Râurile revin la locul de unde au plecat; şi apa lor curge din nou de acolo. Toate lucrurile sunt într-o permanentă agitaţie imposibil de descris în cuvinte. Ochiul nu se satură să privească; şi urechea nu se satură să asculte. Ce a fost, va mai fi; şi ce s-a făcut, va continua să se facă! Nu este nimic nou în existenţa de sub soare! 10 Dacă cineva zice: «Am observat un lucru nou!», acela exista demult, încă din secolele care au fost înaintea lui. 11 Nu ne mai amintim de cei care au trăit în vremurile străvechi – exact cum nici cei care ne vor urma, nu vor mai păstra şi nu vor transmite generaţiilor viitoare amintirea lucrurilor care au fost în timpul vieţii lor.” 12 „Eu – oratorul – am fost rege al poporului Israel la Ierusalim. 13 M-am implicat în studiul şi cercetarea înţelepciunii cu aplicaţie la toate lucrurile care se întâmplă sub cer. Aceasta este o activitate obositoare pe care Dumnezeu o pretinde oamenilor în tipul existenţei lor. 14 Am observat tot ce se face (în existenţa de) sub soare; şi am constatat că toate lucrurile sunt fără sens şi că se deplasează (ciclic) ca vântul. 15 Ce a fost îndoit cândva, nu se mai poate îndrepta; şi ce lipseşte, nu poate fi inclus în numărul celorlalte lucruri existente. 16 Mi-am zis: «Observ că mi-am mărit reputaţia şi am progresat în înţelepciune mai mult decât toţi cei care au existat la Ierusalim înaintea mea. Astfel, inima mea a beneficiat de mult mai multă înţelepciune şi de cunoaştere.» 17 M-am dedicat obţinerii cunoaşterii care este facilitată de înţelepciune. Am fost implicat în înţelegerea nebuniei şi a prostiei. Dar am realizat că şi această activitate este inutilă. 18 Unde există multă înţelepciune, este şi multă frustrare. Avansul în cunoaştere aduce cu el dezamăgirea…”