7
„Referitor la ce mi-aţi scris,
Iată ce aş avea de zis:
Omul să nu se-atingă-i bine,
De o femeie – după mine.
Doresc, totuşi, ca să se ştie,
Că doar din pricini de curvie –
Ca să nu cadă în păcat –
Să aibă oricare bărbat,
Nevasta lui. De-asemenea,
Orice femeia va avea,
Bărbatul ei dar, negreşit.
Cel care e căsătorit,
Să-şi facă a s-a datorie
De soţ, faţă de-a lui soţie.
Soaţa, apoi, faţă de el,
Trebuie-a face tot la fel.
Nevasta, peste trupul ei,
Nu stăpâneşte – dragii mei –
Ci stăpâneşte-al ei bărbat.
La fel, cu soţul, s-a-ntâmplat:
Nu-i el stăpânul trupului –
Stăpână, e nevasta lui.
Aminte dar, luaţi cu toţi:
De datoriile de soţi,
Nu vă lipsiţi – fără-ndoială –
Decât prin bună învoială,
Când, postul, vreţi să-l împliniţi
Şi-n rugăciune, stăruiţi.
Apoi, să nu vă separaţi,
Ci, iarăşi, să vă-mpreunaţi,
Ca nu cumva să reuşească,
Satana, să vă ispitească
Din pricină că voi – din fire –
Lipsiţi sunteţi, de stăpânire.
Lucrul acesta, eu vi-l spun
Cu-ngăduinţă; nu îl pun,
Ca pe-o poruncă, pentru voi.
Aş vrea, ca toţi să fiţi, apoi,
Exact aşa precum sunt eu.
Dar ştiu că, de la Dumnezeu,
Un dar, primeşte fiecare.
Astfel, cu darul ce îl are,
Unu-ntr-un fel are să fie,
Altu-n alt fel o să se ţie.
Celor ce-s ne-nsuraţi, la voi –
Şi văduvelor, mai apoi –
Le spun că este foarte bine
Dacă rămân, aşa, ca mine.
De nu pot să se stăpânească,
Atunci, să se căsătorească.
Mai bine se căsătoresc,
Decât să ardă-i sfătuiesc.
10 Celor căsătoriţi, nu eu
Le poruncesc, ci Dumnezeu,
Ca o nevastă, niciodat’,
Să nu-şi lase, al ei bărbat.
11 (Femeia, care-i despărţită,
Să se mărite, e oprită;
Sau dacă, singură, nu-i place,
Cu al ei soţ să se împace.)
La fel, bărbatul e oprit
Ca, soaţa, să-şi fi părăsit.”
12 „La ceilalţi, iată, le spun eu –
Nu le vorbeşte Dumnezeu:
Atuncea când un frate are,
Alături, o soţie, care,
Necredincioasă, se vădeşte –
Şi dacă ea, cu el, voieşte
Ca, împreună, să trăiască –
Acesta să n-o părăsească.
13 Când un bărbat, femeia are
Alăturea, drept soţ – şi care,
Necredincios, se dovedeşte,
Însă, bărbatul ei doreşte
Ca împreună să trăiască –
Femeia să nu-l părăsească.
14 Bărbatul cel necredincios,
Sfinţit este, neîndoios,
Prin faptul că, nevasta lui
E credincioasă, Domnului.
La fel, e cu soţia care
Necredincioasă-i: şi ea are
A fi sfinţită – dragii mei –
Prin cel care-i bărbatul ei.
Altfel, copiii voşti’ – dragi fraţi –
Ar fi, cu toţii, necuraţi.
Acum, însă – pentru părinţi –
Copiii voştri, toţi, sunt sfinţi.
15 Când cel necredincios doreşte
Să se despartă, nu-l opreşte
Nimic, ci poate să o facă.
În astă-mprejurare – dacă
Aşa doreşte – negreşit,
Nu va putea a fi oprit.
Sora sau fratele, apoi,
Nu sunt legaţi – să ştiţi şi voi.
16 Căci poate, oare, ca să ştie
Aceea care e soţie,
Dacă, prin ea, nu-i socotit
Şi soţul ei, drept mântuit?
Sau poate soţul ca să ştie,
Dacă, prin el, a lui soţie
Nu va ajunge socotită,
Şi ea, a fi drept mântuită?”
17 „În colo, vreau ca fiecare
Să îşi păstreze starea-n care
A fost, de Domnul, aşezat,
Atuncea când a fost chemat.
Aceasta e o rânduială,
Pe care – fără îndoială –
Eu, peste tot, am aşezat-o
Şi, în Biserici, am lăsat-o.
18 Dacă un om a fost chemat,
Pe când era-mprejur tăiat,
Va trebui ca, negreşit,
Tăiat, să fie socotit.
Dacă un om a fost chemat,
Pe când fusese netăiat,
Să nu se taie împrejur.
19 Tăierea – printre cei din jur –
Sau netăierea, eu vă zic
Precum că nu este nimic.
Poruncile lui Dumnezeu,
Păzite trebuiesc, mereu,
Căci importante, pe pământ,
Numai cuvintele Lui sânt.
20 De-aceea, spun că fiecare
Rămâne-va-n acea chemare,
În cari, ‘nainte, s-a aflat,
Atuncea când a fost chemat.
21 Ai fost chemat, când rob erai?
Nelinişte, tu să nu ai;
Dar dacă poţi, să foloseşti
Prilejul, să te slobozeşti.
22 Căci robul care e chemat,
În Domnul, e considerat
Un slobozit al Domnului.
Cel slobod – cari, la rândul lui,
Pe vremea când a fost chemat,
Ca şi om liber s-a aflat –
Acum ajuns-a, ne-ndoios,
Să fie rob al lui Hristos.
23 Voi, cu un preţ, dragii mei fraţi,
Să ştiţi, că fost-aţi cumpăraţi;
Deci, nu vă faceţi, fraţilor,
Acuma, robi, oamenilor.
24 Ci voi rămâneţi, tot mereu,
Alăturea de Dumnezeu,
În starea-n care v-aţi aflat,
În vremea-n care v-a chemat.”
25 „În rândurile următoare,
Vă scriu de fetele fecioare.
Nu am porunci ca să le dau,
Din partea Domnului, dar vreau,
Ca totuşi, să le-aduc un sfat,
Ca unul care-a căpătat,
Din partea Domnului, har, care
Mă face vrednic de crezare.
26 Iată, acum dar – după mine –
Ceea ce cred că este bine:
În aste vremi, de strâmtorare,
Eu mă gândesc că, fiecare,
Neîncetat, să se vegheze,
Şi-aşa cum e, să se păstreze.
27 De o nevastă, eşti legat?
Să nu-ncerci a fi dezlegat.
Nu eşti legat, de soaţa ta?
Atunci – nevastă – nu-ţi căta.
28 Dacă te-nsori, n-ai să greşeşti,
Pentru că nu păcătuieşti;
Şi nici fecioara nu greşeşte,
Atunci când se căsătoreşte.
Ştiu că fiinţele acele,
Necazuri, au să aibă ele;
Căci dacă te căsătoreşti
Ai şi necazuri pământeşti.
De-acestea, eu am încercat,
Ca să vă cruţ, prin al meu sfat.
29 Iată ce vreau eu, fraţilor,
Să vă spun vouă, tuturor:
Aşa precum am constatat,
De-acuma, timpul s-a scurtat.
Spun lucru-acesta, pentru cei
Cari au soţii, pentru ca ei,
De-acum, să fie-asemenea,
De parcă nici nu le-ar avea;
30 Îl spun şi pentru-aceia care,
Acuma plâng, plini de-ntristare,
Căci ca şi cum n-ar plânge – ei –
Să fie; îl spun pentru cei
Care sunt plini de bucurie,
Pentru ca ei, aşa, să fie,
De parcă nu s-ar bucura;
Acel care va cumpăra
Să fie-asemeni celui care,
Nimic, în stăpânire, n-are;
31 Îl spun celor cari folosesc
Această lume, căci doresc
A fi, de parcă n-ar putea,
Folos, din lume, a avea.
Căci chipul lumii – fraţilor –
E un chip lesne trecător.
32 Eu aş dori, însă, ca voi
Să fiţi fără de griji apoi.
Cel care nu-i căsătorit,
Să se-ngrijească, negreşit,
De lucrurile Domnului,
Spre-a fi, mereu, pe placul Lui.
33 Însă vă spun: acel bărbat
Care se află însurat,
Va căuta, mereu, o cale,
Spre-a-i fi pe plac, nevestei sale.
34 Deosebire se arată,
Între femeia măritată
Şi între cea cari, bunăoară,
Se află-n stare de fecioară.
Cea care nu s-a măritat,
Va îngriji, neîncetat,
De lucrurile Domnului –
Voind a fi pe placul Lui –
Cu trup şi duh fiind, mereu,
Sfântă, doar pentru Dumnezeu.
Cea măritată, însă, este –
De lucrurile lumi-aceste –
Preocupată, ne-ncetat,
Să-i placă la al ei bărbat.
35 Aceste lucruri – după mine –
Le-am spus doar, spre al vostru bine,
Pentru că nu vreau, nicidecum,
Ca să vă prind, în laţ, acum.
V-am spus, să ştiţi că, e frumos,
Să Îi slujiţi, neîndoios –
Fără de piedici – Domnului,
Pentru a fi, pe placul Lui.
36 Dar, dacă crede cineva,
Că este ruşinos, cumva,
Ca fata pe cari el o are,
Să treacă de a vârstei floare –
Dacă nevoia aşa cere –
Să facă după a sa vrere,
Pentru că nu păcătuieşte,
În caz că o căsătoreşte.
37 Atuncea când cineva are
Să ia o hotărâre tare –
Şi nu se simte nevoit,
Căci este slobod, negreşit,
Să facă după cum va vrea,
Şi-n inimă, o să îşi ia
O hotărâre, bunăoară –
De a-şi păstra fata, fecioară,
Poate să fie-ncredinţat
Că-i bine cum a procedat.
38 Acuma, trebuie ştiut,
Precum că bine a făcut
Şi cel ce şi-a căsătorit
Fata, căci nici el n-a greşit.
Dar cel cari n-a fost obligat –
Şi fata, nu şi-a măritat –
Acela pare – după mine –
Că a făcut, cu mult mai bine.
39 Femeia care-i măritată,
De-al ei bărbat, este legată,
Neîncetat, de către Lege,
Cât va trăi el – se-nţelege.
Apoi – când soţul i-a murit –
E liberă şi – negreşit –
Poate să se mărite iară,
Însă, în Domnul, nu afară.
40 Dar cred – după părerea mea –
Precum că o să fie ea,
Cu mult mai mult, mai fericită,
Dacă apoi, nu se mărită,
Ci va rămâne-aşa cum este.
V-am spus, acum, toate aceste –
Căci după cum gândesc – şi eu
Am Duhul, de la Dumnezeu.”