21
Apoi, Cuvântul Domnului
Îmi zise: „Fiu al omului,
Către Ierusalim priveşte
Şi împotrivă le vorbeşte
Acelor locuri care sânt
Drept sfinte, pe al lui pământ!
Tu să mai proroceşti la fel,
Apoi, contra lui Israel!
Să spui dar, ţării cea pe care
Neamul lui Israel o are:
„Aşa vorbeşte Domnul: „Iată,
Nenorocirea se arată
Şi-asupra ta acuma vine
Căci necaz mare am, pe tine.
Am să-Mi trag sabia şi-apoi,
Din tine, Eu nimici-voi
Atât pe cel neprihănit
Cât şi pe cel, rău, dovedit.
Pentru că iată, Eu voiesc,
Din tine, ca să nimicesc
Atât pe cel neprihănit
Cât şi pe cel, rău, dovedit.
Am să-Mi trag sabia şi-apoi,
Urgie am s-aduc la voi,
Căci de la miazăzi-ncepând
Şi-n miazănoapte ajungând,
Orice făptură întâlnită
Are să fie-atunci lovită.
Orice făptură o să ştie
Că Eu sunt Domnul, pe vecie,
Şi că din teacă, sabia,
Eu Mi-am luat-o şi-astfel ea
Nu se va-ntoarce înapoi.
Tu, fiu al omului, apoi,
Să gemi de parcă ai avea
Rărunchi zdrobiţi! De-asemenea,
Să gemi cu-amărăciune mare
În suflet, fără încetare!
Să gemi în faţa tuturor!
Să gemi dar, sub privirea lor!
De te vor întreba: „Ce este?”,
Tu spune-le: „Vine o veste…”
Atuncea când va veni ea,
Să ştiţi că, parte, vor avea,
De spaimă, inimile toate.
Din suflete, nu vă veţi scoate
Mâhnirea ce vă va cuprinde.
Mâinile vor începe-a prinde
Să tremure şi să slăbească.
Genunchii au să se topească
Asemeni apei, negreşit.
„Iată că vine! A sosit!” –
Zice Acel care mereu,
E Domn, precum şi Dumnezeu.
Apoi, Cuvântul Domnului
Îmi zise: „Fiu al omului,
Du-te, acuma, şi vesteşte
Şi-n felu-acesta proroceşte:
„Aşa vorbeşte Domnul: „Iată
Ce fel de lucruri, vă aşteaptă:
Da! Sabia e ascuţită
Şi este bine lustruită.
10 E ascuţită-n acest fel,
Căci este gata de măcel
Şi lustruită ea se cere,
Ca să lucească cu putere!
O, sabie! Într-o clipire,
Toiagul cel de cârmuire,
Din mâna fiului meu – vai! –
Te-ai repezit ca să îl tai,
Care, precum se dovedeşte
Orişice lemn, nesocoteşte…
11 A dat-o spre-a fi lustruită,
De mână ca să stea lipită.
E ascuţită sabia
Şi lustruită este ea,
Căci să-narmeze se găteşte,
Pe cel care măcelăreşte.
12 Te vaietă, în gura mare,
Şi strigă-apoi, cât poţi de tare,
Tu, fiu al omului, căci ea –
Adică tocmai sabia –
E pregătită să pornească,
Pe-al Meu popor să îl lovească.
Ea-i împotriva celor cari
Sunt voievozi, fiind mai mari
În Israel, pentru că ei
Sunt daţi drept pradă sabiei.
Dat sabiei, alături lor,
E şi sărmanul Meu popor.
De-aceea tu, când proroceşti,
Pe coapse ai să te loveşti!
13 Da. S-a făcut astă-ncercare
Şi ce are să fie oare,
Dacă toiagul ce-a domnit –
Cari totul a nesocotit –
Va fi lovit de nimicire
Şi şters va fi de peste fire?” –
A întrebat Cel cari mereu,
E Domn, precum şi Dumnezeu.
14 „Tu, fiu al omului, vorbeşte,
Bate din mâini şi proroceşte!
Doresc să fie îndoite –
Ba chiar să fie întreite –
Acele lovituri pe care,
Ca să le dea, sabia are.
E sabia pentru măcel,
Este pentru războiul cel
Cari a fi mare se vădeşte,
Îi înconjoară şi-i pândeşte
Din toate părţile deodată
Şi fără milă se arată.
15 Pentru că vreau să-i îngrozesc
În inimi şi să înmulţesc
Numărul celor hărăziţi
A fi de sabie loviţi,
De-aceea tras-am sabia
Şi-i voi ameninţa cu ea,
La toate porţile, de-ndată.
Vai! Ascuţită se arată,
Căci pregătită-i de măcel
Şi fulgeră al ei oţel.
16 Tu, sabie, precum se cere,
Strânge-ţi întreaga ta putere!
Spre dreapta ta, întoarce-te!
Aşa! Apoi, aşează-te!
Te scoală iar, şi nu mai sta!
Întoarce-te spre stânga ta!
Apoi, în juru-ţi te roteşte
Şi-n toate părţile loveşte!
17 Iar Eu, atunci, de bucurie,
Din palme bat, şi-a Mea urgie,
Aşa am să o potolesc,
Pentru că Eu, Domnul, vorbesc!”
18 Apoi, Cuvântul Domnului
19 Îmi zise: „Fiu al omului,
Tu, două drumuri, să croieşti,
Pe unde ai să te gândeşti
Să treacă sabia de-ndat’,
A celui care-i împărat
În Babilon! Să ştii că ele –
Adică drumurile-acele –
Făcute trebuie să pară
Că ies doar din aceeaşi ţară.
Să faci un semn ce să arate
Drumul ce duce spre-o cetate.
Ai grijă, semnul să îl pui
La începutul drumului.
20 Un drum pe care îl croieşti,
În aşa fel să îl gândeşti,
Ca sabia s-o poţi abate
Până la Raba, în cetate,
Până la fiii cei pe care
Amon, urmaşi, în lume-i are.
La celălalt să te gândeşti
Şi-n aşa fel să îl croieşti,
Încât când vine sabia,
Să poată a ajunge ea
Pân’ la cetatea întărită
Care-i, Ierusalim, numită.
Astă cetate îngâmfată,
În Iuda, este aşezată.
21 Căci cel ce este împărat –
În Babilon încoronat –
Acum se află la răscruce
Şi nu ştie-ncotro s-apuce.
În faţă-i, două drumuri vede
Şi tocmai de aceea şede
În al lor capăt şi aşteaptă
Să ştie unde îl îndreaptă
Bobii. Săgeţi a scuturat
Şi terafimi a întrebat;
Chiar şi ficatu-l cercetează
Să afle pe ce drum urmează
Să îl aleagă, ca să vie
Peste această-mpărăţie.
22 Drumul Ierusalimului
E sorţiul cel din dreapta lui.
Dacă ăst drum o să-l apuce
Şi la Ierusalim se duce,
Berbeci va ridica şi-apoi
Va scoate strigăt de război.
Cu-acei berbeci o să lovească
În porţi, ca să le nimicească.
Şanţuri adânci vor fi săpate
Şi-ntărituri vor fi-nălţate.
După ce fi-vor împlinite
Aceste lucruri hotărâte,
Va da porunci pentru măcel.
23 Însă, toţi cei din Israel
Voiesc aceste lucruri, toate,
Vrăjitorii a le socoate –
Ei, cari făcut-au mai ‘nainte,
Doar mincinoase jurăminte.
Dar împăratul – cel pe care
În frunte Babilonu-l are –
Îşi aminteşte – are ştire –
Despre a lor nelegiuire
Şi-n acest fel, toţi acei inşi
Ajunge-vor să fie prinşi.
24 De-aceea, Cel ce e mereu,
Domnul, precum şi Dumnezeu
A zis: „Pentru că vă făliţi
Că aţi ajuns nelegiuiţi,
Pentru că vreţi a fi văzute
Fărădelegile făcute,
Pentru că-n toate căutaţi
Păcatele să v-arătaţi,
Pentru că faceţi numai rele
Şi-n urmă vă făliţi cu ele,
Prinşi o să fiţi de mâna lui!
25 Tu, domn al Israelului,
Tu care eşti nelegiuit,
Aproape eşti de-a fi lovit
De moarte. Iată că acum,
O zi soseşte: e pe drum,
Căci făr’delegea s-a întins
Nespus şi culmea a atins!”
26 Iată ce-a zis Cel cari mereu,
E Domn, precum şi Dumnezeu:
„Jos mitra! Să se prăbuşească!
Jos şi cununa-mpărătească!
Nimic nu e cum e ştiut
Că fost-a de la început,
Tot ceea ce este plecat
Are să fie înălţat,
Iar ceea ce s-a dovedit
A fi-nălţat va fi smerit!
27 Dau jos cununa, ne-ndoios!
O voi da jos! O voi da jos!
Dar acest lucru o să fie
Numai atunci când o să vie
Cel care are drept la ea
Şi Îi voi spune să o ia.”
28 „Tu, fiu al omului, vorbeşte
Şi-n felu-acesta proroceşte:
„Aşa a zis Cel cari mereu,
E Domn, precum şi Dumnezeu,
Despre copiii cei pe care,
Amon, urmaşi, în lume-i are,
Precum şi despre-a lor ocară:
„Scoasă e sabia, afară
Şi de măcel e pregătită.
De nimicire-i lustruită.
E pregătită să lovească
Şi trebuie să strălucească!
29 Printre vedeniile care
Se dovedesc înşelătoare
Sau prorociile rostite
Cari mincinoase sunt vădite,
Am să te fac să cazi – să ştii –
Şi printre morţi tu ai să fii,
Printre cei răi cari sunt ca tine,
A căror zi iată că vine,
Căci făr’delegea s-a întins
Nespus şi culmea a atins!
30 Pune-ţi în teacă sabia,
Pentru că judecata Mea
Ţi-o fac, unde ai fost făcut,
În ţara-n care te-ai născut!
31 În contra ta are să vie
Focul, aprins de-a Mea urgie
Şi-a Mea mânie înfocată
Asupra ta va fi vărsată.
Pradă te dau, acelor care
Doar sfâşie fără-ncetare
Şi cari, mânaţi de a lor fire,
Lucrează numai nimicire.
32 De foc ai să fii ars apoi,
Iar al tău sânge, în şuvoi,
Mijlocul ţări-o să-l stropească.
Ei n-au să îşi mai amintească
De tine-apoi, căci – negreşit –
Eu, Domnul, sunt Cel ce-a vorbit.”