12
„Acuma dar, dragii mei fraţi –
Când ne aflăm înconjuraţi
De-un nor de martori – să-ncercăm,
Ca orice piedică s-o dăm
Deoparte, să ne smulgem noi,
Din mreaja de păcat şi-apoi,
Să alergăm, cu stăruinţă –
Cu o puternică credinţă –
În alergarea cea pe care,
O are-n faţă fiecare.
Mereu, cu ochii aţintiţi,
Spre Căpetenie, să fiţi,
Către Desăvârşirea care
Credinţa tuturor o are,
Adică la Hristos Iisus,
Cari pentru ce-I fusese pus
În faţă – pentru bucurie –
A fost în stare ca să vie
Aici, şi cruce-a suferit,
Ruşinea a dispreţuit
Şi-acuma, şade, tot mereu,
La dreapta, lângă Dumnezeu,
Unde chemat a fost să vie,
Lângă-al Său scaun de domnie.
Priviţi dar, cu luare-aminte,
La Cel care, mai înainte,
O-mpotrivire-atât de mare
A suferit de la cei care
Erau doar păcătoşi vădiţi,
Ca astfel, să vă întăriţi,
În suflete – fără-ndoială –
Să nu cădeţi de oboseală.
Voi, încă, nu aţi suferit
Şi nici nu v-aţi împotrivit,
Până la sânge, niciodată,
În lupta, cu păcatul, dată.
Şi aţi uitat de sfatul dat,
Ca unor fii, neîncetat:
„Tu fiule, să te fereşti,
Mereu, să nu dispreţuieşti,
Nicicând, pedeapsa Domnului;
Apoi, nici sub mustrarea Lui,
Nu-ţi pierde inima, căci El
Îl pedepseşte pe acel
Pe cari arată că-l iubeşte.
Pe orice fiu ce îl primeşte,
El, cu nuiaua, îl va bate.”
Răbdaţi dar, cu seninătate,
Pedeapsa Lui, căci Dumnezeu
Se va purta, cu voi, mereu,
La fel ca şi cu nişte fii.
Şi care sunt acei copii,
Pe care, tatăl ce-i iubeşte,
Nicicând apoi, nu-i pedepseşte?
Când – de pedeapsa cea de care,
Parte, avut-a fiecare –
Ajungeţi de a fi scutiţi,
Atunci, nu sunteţi socotiţi
Drept fii, ci are să vă ţie
Ca pe copiii din curvie.
Dacă acei care ne sânt
Părinţii noştri, pe pământ,
Ne-au pedepsit şi tot le-am dat
Cinstirea ce au meritat,
Nu trebuie ca fiecare –
Tatălui duhurilor – oare,
Mereu supuşi, ca să Îi fim
Şi-n felu-acesta, să trăim?
10 Părinţii noşti’ ne pedepseau
Pentru puţin timp, cum credeau
Că e mai bine, tot mereu;
Însă acuma, Dumnezeu,
Spre bine doar, ne pedepseşte,
Fiindcă, în ăst fel, voieşte,
Părtaşi ca să ajungem noi,
La suferinţa Lui, apoi.
11 E-adevărat că, deocamdată,
Orice pedeapsă ce e dată,
N-aduce bucurie mare,
Ci va aduce întristare;
Dar mai târziu, cei ce-au trecut
Prin şcoala ei, vor fi văzut
Că roada pe cari o va face,
Este-a neprihănirii pace.
12 De-aceea, să vă întăriţi
Genunchii ce vă sunt slăbiţi;
De-asemeni, trebuie-ntărite
Şi mâinile ce-s obosite.
13 Drepte cărări, mereu, să ştiţi,
Cu talpa voastră, să croiţi,
Pentru cei care şchiopătează,
Căci astfel, nu se-ndepărtează
De cale, ci au să se ţie
De ea, ca vindecaţi să fie.
14 Pacea, mereu, s-o urmăriţi –
Şi-apoi, sfinţirea – căci, să ştiţi,
Că în alt fel, nu veţi putea,
Pe Domnul, de a Îl vedea.
15 Seamă luaţi, bine, mereu:
Din harul de la Dumnezeu,
Să nu se-abată nimenea,
Ca nu cumva lăstari să dea
Vreo rădăcină cari s-adune,
În ea, multă amărăciune,
Ce va aduce tulburare
Şi întristări, la fiecare,
Şi-apoi, de ea – mulţi dintre fraţi –
Să se trezească, întinaţi.
16 Vegheaţi, necontenit, voi dar,
Să nu se afle vreun curvar,
Sau om de lume, printre voi,
Precum a fost Esau apoi,
Cari, pe-o mâncare, şi-a vândut
Dreptul de fiu întâi născut.
17 Ştiţi că, pe urmă, a-ncercat
Să fie binecuvântat,
Însă, cu groază, a văzut,
Precum că nu s-a mai putut.
Deşi cu lacrimi, o cerea,
Nimic, să schimbe, nu putea.
18 Dar voi nu v-aţi apropiat
De-un munte-n flăcări îmbrăcat,
Şi nici de negură cuprins,
De beznă, sau furtuni încins,
19 Şi nici de sunetul cel tare,
Pe care, trâmbiţa îl are,
Şi nici de glasul ce-a vorbit,
Încât cei cari l-au auzit
Cerut-au să nu mai vorbească,
20 (Căci nu puteau să suferească
Porunca dată-n acel loc,
Şi-anume: „Chiar un dobitoc,
Dacă, de munte, s-a atins,
Să fie, de îndată, prins
Şi-ucis cu pietre, negreşit,
Ori cu săgeţile pălit.”
21 Acea privelişte-arătată,
Era atât de-nfricoşată,
Încât chiar Moise a rostit:
„Sunt plin de tremur şi-ngrozit!”)
22 Voi, însă, v-aţi apropiat
De muntele cel minunat,
De muntele Sionului,
Unde-i cetatea Domnului –
A singurului Dumnezeu,
Acel care e viu mereu –
De al Său loc împărătesc,
De-al Său Ierusalim ceresc,
De zecile de mii ce-i are,
De adunarea-n sărbătoare
A tuturor îngerilor,
23 Şi de Biserica celor
Care au fost întâi născuţi
Şi cari, în ceruri, sunt trecuţi,
Înscrişi fiind, de Dumnezeu –
Acela care e mereu,
Singur şi drept Judecător –
De duhurile tuturor
Celor ce sunt neprihăniţi
Fiind făcuţi desăvârşiţi,
24 De-al nostru Domn, Hristos Iisus,
Care se află-n ceruri, sus,
Mijlocitor la Tatăl Sfânt,
Pentru acest nou legământ,
Şi-apoi de sângele stropirii –
Sânge care-i vorbeşte firii,
Mai bine decât cel vărsat
De către Abel, altădat’.
25 Luaţi seama ca, nu cumva,
Să îndrăznească cineva,
Să nu-l asculte pe Cel care
Vorbeşte, azi, la fiecare!
Pentru că dacă n-au scăpat
Acei ce nu L-au ascultat
Pe Cel cari, pe pământ, vorbea,
Cu-atât mai mult, nu vom putea,
Scăpare, să avem nici noi,
Dacă ne-ntoarcem înapoi,
De la Acel ce-n cer vorbeşte
26 Şi cari, cu glasu-I, zguduieşte
Pământu-ntreg şi-orice fiinţă.
El face o făgăduinţă,
Spunând că „Fi-va clătinat –
Cer şi pământ – încă odat’
De către Mine”. Astfel – iată –
27 Cuvintele, „încă odată”,
Arată că acea schimbare
Făcută lucrurilor care
Se clatină – care ştiute
Sunt, că au fost lucruri făcute –
Este făcută spre-a putea,
În acest fel, de-a rămânea
Numai acele lucruri care
N-au să se mişte, în picioare.
28 Pentru că nouă, negreşit,
Acuma, ni s-a dăruit
O-mpărăţie care – iată –
Nu va putea fi clătinată,
Mulţumitori să ne-arătăm,
Lui Dumnezeu şi să-ncercăm
Să Îi aducem închinare,
Evlavioşi, cu frică mare,
29 Căci, „foc mistuitor”, mereu,
Este al nostru Dumnezeu.”