23
Vorbind Iisus, mulţimilor,
Precum şi ucenicilor,
A zis: „Ai voştri cărturari
Şi Fariseii sunt cei cari
Pe al lui Moise scaun stau.
Pentru că ei putere au,
Ce vă vor spune, ascultaţi!
Ce lucruri veţi fi îndemnaţi
Să le păziţi, păziţi-le
Şi-ntocmai împliniţi-le!
De-un lucru, grijă, să aveţi:
Cum fac ei, voi să nu faceţi!
Căci ei cunosc ce e plăcut
Şi ce e bine ca făcut,
Mereu, în faţa Domnului,
Dar ei nu fac. Ci omului,
Îi pun, pe umeri, sarcini grele.
Anevoios de dus sunt ele,
Însă cei ce le-au aşezat,
Cu degetul, n-au încercat,
Măcar, din loc, de-a le urni –
Nici vorbă de-a le împlini.
Ale lor fapte sunt făcute,
Numai pentru a fi văzute,
De oameni. Hainele lor, toate,
Au filacteriile late,
Cu poale lungi şi ciucuri mari.
Ei, Fariseii, sunt cei cari,
La vreun ospăţ, când sunt chemaţi,
Numai în faţă, aşezaţi,
Doresc să fie. Tot ei sânt,
În sinagogi – în locul sfânt –
Cei care, dacă sunt aduşi,
Vor, doar în faţă, a fi puşi;
Le place să se creadă „buni”,
Să li se facă rugăciuni,
Prin târguri şi sunt măguliţi
Atunci când „Rabi” au fost numiţi.
Nu vă numiţi asemeni lor –
„Rabi” – între voi. „Învăţător”,
Doar Unu-i – pe Hristos ‘L aveţi –
Iar voi, cu toţi, fraţi Îi sunteţi.
De-asemenea, atenţi să fiţi
Şi, „Tată”, să nu mai numiţi
Pe nimeni, pe acest pământ,
Pentru că Unu-i Tatăl Sfânt,
Pe care-n ceruri Îl aveţi.
10 Nici „Dascăli”, să nu vă spuneţi,
Căci unul e „Învăţător” –
Hristos – şi e al tuturor.
11 Dacă este cineva care,
Între voi, fi-va cel mai mare,
Acela trebuie să ştie
Ca rob, al tuturor, să fie.
12 Smerit, cel ce se va-nălţa,
Va fi; iar cel ce va-nvăţa
Să se smerească, înălţat
Fi-va – smerit de s-a purtat.”
13 „Vai vouă, vă zic, Farisei!
Făţarnicilor! Sunteţi cei
Care-aţi închis, oamenilor,
Intrarea-n a cerurilor
Împărăţie. Nu intraţi
Nici voi, dar nici nu îi lăsaţi
Pe alţii, ca să intre-n Ea.
14 Aflaţi dar, de asemenea,
Că vai va fi de Farisei!
Făţarnicilor! Sunteţi cei
Care mâncaţi văduvelor
Casa, şi-n văzul tuturor –
Spre-a fi crezuţi că sunteţi buni –
Faceţi pioase rugăciuni.
De-aceea, a voastră osândă,
Mai mare e, şi stă la pândă.
15 Vai, Farisei şi cărturari
Făţarnici! Voi sunteţi cei cari
Cutreieraţi întreg pământul,
Şi mările, numai cu gândul
De-a face, dacă-i cu putinţă,
Un nou tovarăş de credinţă;
Iar după ce l-aţi convertit,
Tot voi, din el, v-aţi străduit,
Un fiu, gheenei, să-i faceţi,
Cu mult mai rău decât sunteţi
Chiar voi, încă de două ori.
16 Vai vouă povăţuitori!
Voi care, deşi orbi sunteţi,
Aţi îndrăznit ca să spuneţi:
„Pe Templu, dacă cineva,
Să jure, întâmpla-se-va,
De jurământ, nu e legat.
Însă, dacă va fi jurat
Pe tot aurul Templului,
E prins de jurământul lui.”
17 Nebuni şi orbi! Spuneţi-Mi, care,
În mintea voastră, e mai mare?
E aurul, sau e Templul
Care sfinţeşte aurul?
18 De-asemeni, aţi mai spus ceva:
„De cumva, întâmpla-se-va
Să jure omul, pe altar,
Nu e nimic atuncea. Dar,
Jurând pe darul aşezat
Peste altar, va fi legat
De jurământul său, făcut,
Şi-acela trebuie ţinut.”
19 Nebuni şi orbi! Nu ştiţi voi care,
Din cele două, e mai mare?
Altarul, sfinţind acel dar,
Sau darul de pe-acel altar?
20 Acel care jura-se-va
Pe un altar, lega-se-va
Chiar şi de darul aşezat
21 De-asupra. Cine a jurat
Pe Templu – în acelaşi fel –
Jură pe Cel cari şade-n el.
22 Jurat pe cer, cine-o să fie,
El, pe scaunul de domnie
Al Domnului, va fi jurat
Şi pe Cel care-I aşezat
23 Pe scaun. Vai, acelor cari
Sunt Farisei şi cărturari!
Făţarnici ce sunteţi! Voi ştiţi
Ce zeciuială să plătiţi
Din izmă, chimen şi mărar.
Bune-s aceste lucruri, dar
E prea puţin ceea ce daţi,
Când, nefăcute, voi lăsaţi
Lucruri cu mult mai însemnate,
Înscrise-n Lege. De uitate
Sunt ele, am să îndrăznesc,
Din nou, să vi le amintesc:
Dreptatea, mila şi apoi
Credincioşia. Iată, voi,
Aceste lucruri să păziţi
Şi nu uitaţi să le-mpliniţi!
24 Vai vouă, orbi învăţători,
Ce strecuraţi, de multe ori,
Ţânţarul, însă, apoi, ştiţi,
Cămila, să o înghiţiţi!
25 Vai vouă, iarăş’, Farisei
Şi cărturari! Sunteţi acei
Care, paharu-l curăţaţi
Doar în afară, şi-l lăsaţi
Plin cu gunoi – gunoiul care
Răpire-i şi necumpătare.
26 Orb Fariseu! Învaţă dar,
Să cureţi interiorul, iar
Dacă-n lăuntru ai spălat,
Şi-afară, el va fi curat.
27 Vai Farisei şi cărturari!
Sunteţi ca şi mormântul cari,
Afară, este văruit,
Dar, înlăuntru, e ticsit
Cu oasele pieriţilor
Şi cu necurăţia lor.
28 La fel şi voi: în exterior,
Vă arătaţi, oamenilor,
Cum că sunteţi neprihăniţi,
Dar înlăuntru, năpădiţi
Aţi fost, doar de făţărnicie
29 Şi făr’delegi. Vai o să fie
De voi, făţarnici Farisei
Şi cărturari! Sunteţi acei
Care, morminte noi, zidiţi
Prorocilor, şi-mpodobiţi
Groapa celui neprihănit,
30 Zicând: „Dacă am fi trăit
În zilele părinţilor
Noştri, când al prorocilor
Sânge curat, l-au risipit,
Cu ei, noi nu ne-am fi unit.”
31 Dar, prin aceasta, dovediţi –
Prin ceea ce mărturisiţi –
Că sunteţi fii de ucigaşi,
Dacă ai voşti’ înaintaşi –
Exact aşa precum aţi zis –
Pe toţi prorocii, i-au ucis.
32 Acuma voi, urmaşii lor,
Umpleţi cupa părinţilor!
33 Pui de năpârci! Şerpi ce sunteţi!
Cum credeţi, oare, că puteţi
Scăpa de-a gheenei vâltoare,
Deci de pedeapsa viitoare?
34 De-aceea, Eu trimit, la voi,
Proroci şi înţelepţi, şi-apoi
Şi cărturari. Însă, aflaţi
Că ştiu cum vor fi-ntâmpinaţi.
Pe unii o să-i omorâţi,
Pe alţii o să-i răstigniţi;
În sinagogi, pe-alţi-i veţi bate,
Şi-apoi, din cetate-n cetate,
Pe toţi o să îi prigoniţi,
Căci trebuie ca să plătiţi
Pentru întreaga voastră vină.
35 Asupra voastră, va să vină
Tot sângele nevinovat,
Ce, pe pământ, a fost vărsat,
De la acel neprihănit
Care a fost Abel numit,
Şi pân’ acum, la Zaharia –
Cari fiu îi e lui Barachia –
Cel ce-ntre Templu şi altar
A fost ucis de voi, măcar
Că el era nevinovat.
36 Însă, vă spun adevărat:
Cădea-va, peste-acest popor,
Sângele lor – al tuturor!”
37 „Ierusalim, Ierusalime –
Asemenea-ţi, nu mai e nime’!
Pe-ai mei proroci ţi i-am trimis,
Însă, mereu, tu i-ai ucis
Pe cei ce i-am trimis la tine!
De câte ori, pe lângă Mine,
Am vrut să-i strâng pe fiii tăi,
Precum găina, puii săi?
Dar n-ai vrut. Cu-ndărătnicie,
38 Toţi v-aţi opus. Casa, pustie,
Iată, că vă va fi lăsată;
39 Căci, vă repet încă odată:
De-acum, nu Mă veţi mai vedea,
Până în ziua aceea,
În care, „Binecuvântat” –
Veţi zice – „cu adevărat,
E Cel care-n al Domnului
Nume-a venit! Osana Lui!”