24
Ioas, pe tron, când s-a suit,
Doar şapte ani a împlinit.
După ce-ajunse împărat,
El, patruzeci de ani, a stat
În fruntea ţării şi-l găsim
Domnind de la Ierusalim.
E din Beer-Şeba, a sa mamă –
De loc – şi, Ţibia, se cheamă.
Ioas acesta a făcut
Doar lucruri care I-au plăcut
Lui Dumnezeu, cât a urmat
Poveţele ce i s-au dat
De către Iehoiada, care
Era, atunci, preotul mare.
Două neveste a avut,
Cari, fii şi fiice, i-au născut.
Soţiile ce le avuse,
Chiar Iehoiada i le-aduse.
Ioas avea un gând al lui:
Să dreagă Casa Domnului.
Astfel, pe preoţi, i-a chemat
La sine şi a cuvântat:
„Mergeţi prin ţară şi cătaţi,
Bani de la oameni s-adunaţi,
Să dregem Casa cea pe care
Al nostru Dumnezeu o are.
Cu lucru-acesta, vreau să ştiţi,
Că trebuie să vă grăbiţi.”
Însă Leviţii n-au făcut
Aşa precum li s-a cerut,
Pentru că ei nu s-au grăbit,
Porunca, de-a o fi-mplinit.
Ioas, atunci când a văzut
Cum că Leviţii n-au făcut
Lucrul acesta, l-a chemat
Pe Iehoiada şi-a-ntrebat:
„Să-mi spui, de ce n-aţi împlinit
Ceea ce eu v-am poruncit?
De ce, Leviţii n-au plecat,
În ţară, spre a strânge-ndat’,
Darea ce fost-a poruncită
Şi care este rânduită
De Moise, robul Domnului,
Spre folosinţa cortului
Lui Dumnezeu, cort ce se ştie
Că este pentru mărturie?
Ştii bine că Atalia,
Nelegiuită, se vădea.
Cu ai săi fii, a pustiit
Averea care s-a găsit
Aflată-n Casa Domnului,
Iar ceea ce era al Lui,
În urmă, a-ntrebuinţat,
Lui Bal, spre a-i fi închinat.”
Ioas, apoi, a poruncit
Să fie-adusă, negreşit,
O ladă care trebuia
La poarta Casei ca să stea.
După ce lucrul s-a făcut
Aşa după cum a cerut,
Ioas – apoi – a poruncit
Celor ce-n Iuda s-au găsit –
Şi la Ierusalim – să dea
Darea, aşa cum se cerea.
Peste întreaga adunare,
Moise pusese astă dare,
Când în pustie a fost el,
Cu tot poporul Israel.
10 Astă poruncă ce s-a dat,
Întreg poporu-a bucurat,
Precum şi pe aceia cari
S-au dovedit a fi mai mari.
În urmă, oameni-au venit
S-aducă ce-aveau de plătit,
Iar tot ceea ce-au datorat,
În ladă, ei au aruncat.
11 Zilnic, Leviţii cântăreau
Argintul, iar apoi chemau
Pe dregători, ca să le dea
Ceea ce-n ladă se găsea.
Atunci, la Casa Domnului,
Venea omu-mpăratului,
Cari logofăt se dovedea.
Slujbaşul care-l însoţea
Era în slujba celui care,
Pe-atunci, fusese preot mare.
Aceştia, lada, o goleau
Şi-apoi la loc o aşezau.
În felu-acesta, negreşit
Că mult argint s-a dobândit.
12 Argintu-acesta a fost dat –
De Iehoiada şi-mpărat –
La oamenii ce îi tocmeau
Pe meşterii care lucrau
La Casa Domnului, căci ei
Plăteau pe meşterii acei
Pe care-i aduceau: tâmplari,
Sau cioplitori de piatră cari
Se pricepeau la zidărit,
Oameni care s-au dovedit
Că ştiu lucra, de bună seamă,
În fier, precum şi în aramă.
13 Cu râvnă, meşteri-au muncit
Şi-n aceste fel au reuşit
Să dreagă Casa Domnului,
Şi s-o redea poporului,
În stare bună, primenită,
Precum şi bine întărită.
14 Apoi, când lucrul l-au sfârşit,
Argintul ce a prisosit
De către meşteri, s-a adus
La Iehoiada şi-a fost pus
În faţa împăratului.
Din el, la Casa Domnului,
Uneltele s-au făurit,
Care la slujbă-au folosit,
La jertfele ce se socot
A fi drept ardere de tot.
Pahare multe s-au făcut
Şi scule care s-au văzut
Că din argint au fost lucrate
Sau că din aur sunt turnate.
Cât Iehoiada a trăit,
Arderi de tot s-au dăruit.
Ele-au fost jertfe necurmate,
Cari Domnului sunt închinate.
15 Preotu-n urmă a murit
Sătul de zile, fericit,
Căci anii cere i-a avut,
O sută treizeci, s-au făcut.
16 Lângă-mpăraţi, l-a aşezat
Poporul, când l-a îngropat,
Căci mult bine făcuse el,
Pentru întregul Israel
Şi pentru Casa Domnului,
Păzind, mereu, porunca Lui.
17 Când Iehoiada a murit,
Grabnic, din Iuda, au venit
Toţi căpitani-aceia cari,
Peste popor, erau mai mari;
Ei merseră la împărat,
Iar el, atunci, i-a ascultat
18 Şi-au părăsit Casa pe care
Al lui Israel Domn o are,
L-au părăsit pe Domnul lor,
Slujind doar Astarteelor
Şi idolilor. Imediat,
Domnul, pe ei, S-a mâniat.
Ierusalimul, negreşit,
De-a Lui urgie-a fost lovit,
Căci vinovaţi – cum s-a văzut –
Faţă de El, ei s-au făcut.
19 Ca să-i întoarcă înapoi,
Domnul, proroci, trimise-apoi,
Însă ei nu au ascultat
De înştiinţarea ce s-a dat.
20 Când Zaharia – acel care,
Pe Iehoiada, tată-l are –
A fost, cu Duhul, îmbrăcat,
Către popor a cuvântat:
„Aşa vorbeşte Dumnezeu:
„Oare de ce călcaţi, mereu,
Ceea ce Eu am poruncit?
În felu-acesta, negreşit,
Nu veţi mai propăşi apoi,
Căci Mă voi lepăda de voi.”
21 Poporu-atunci a uneltit
Şi-apoi, cu pietre, l-a lovit,
Pe Zaharia. În ăst fel,
Ucis a fost prorocu-acel,
În curtea Casei Domnului,
Din ordinu-mpăratului.
22 Ioas, în urmă, a uitat
Ce bunătate-a arătat,
Pe vremuri, Iehoiada – care,
Pe Zaharia, fiu, îl are –
Faţă de el, şi-a-ngăduit
Ca morţii să fie sortit.
Pân’ Zaharia a căzut
Lovit de pietre, a putut
Ca să mai strige: „Dumnezeu
O să vă judece, mereu!
Domnul vă vede, negreşit,
Şi judecă ce-aţi făptuit!”
23 După ce anul a trecut,
Oştenii Siriei au vrut,
În Iuda, ca să năvălească,
Ierusalimul să-l lovească.
Au omorât pe toţi cei cari,
Peste popor, erau mai mari.
Întreaga ţară au prădat,
Iar pe-mpărat, rob, l-au luat
Şi la Damasc l-au dus apoi,
Cu toată prada de război.
24 Oştirea cea din Siria,
Mică, în număr, se vădea;
Însă o oaste însemnată,
În mâna ei, a fost lăsată
De Domnul, când S-a lepădat
De cei care s-au depărtat
De El şi astfel s-a vădit
Că pe Ioas l-a pedepsit,
Prin oastea Sirienilor,
Venită peste-al său popor.
25 Slujbaşii săi s-au depărtat
Şi-n suferinţă l-au lăsat.
În contra lui au uneltit
Şi-n al său pat ei l-au lovit,
Din pricina prorocului –
Adică din a sângelui
Lui Zaharia, acel care,
Pe Iehoiada, tată-l are –
Al cărui sânge l-a vărsat,
Când pe popor l-a aţâţat
Ca să ia pietre, să-l lovească
Şi astfel să îl nimicească.
26 În număr, doi, s-au dovedit
Aceia care-au uneltit
În contra împăratului.
Iată numele primului:
Zabad, acesta se numea;
Fiu al Şimeatei se vădea,
Care fusese Amonită.
De o femeie Moabită –
Care Şimrita s-a numit –
Al doilea este zămislit
Şi, Iozabad, era chemat.
27 Cât despre fiii de-mpărat,
Sau câte prorocii erau
Cari pe Ioas doar îl priveau,
Ori despre cum a adunat
Argint şi cum a reparat
Casa lui Dumnezeu, se ştie
Din ceea ce în carte scrie,
Căci cartea împăraţilor
Cuprinde şi istoria lor.
După Ioas, cel ce-a venit
La tron şi-n Iuda a domnit,
A fost feciorul ce-l avea;
El s-a chemat Amaţia.