23
Iată cuvântul rostuit –
De către David – la sfârşit,
Cuvântul spus de-acela care,
Drept tată, pe Isai, îl are,
Cuvântul celui înălţat
Sus – sus de tot – şi aşezat
Să fie uns, pentru Cel care,
Drept Dumnezeu, Iacov Îl are,
Cuvântul spus de către cel
Care-a cântat, în Israel:
„Duhul lui Dumnezeu vorbeşte
Prin mine. El mă-nsufleţeşte,
Iar vorbele Celui Prea Sfânt,
Pe limba mea, acuma, sânt.
Iată că Domnul, Cel pe care
Neamul lui Israel Îl are,
Prin mine, azi, a glăsuit.
Stânca lui Iacov mi-a vorbit:
„Acela cari împărăţeşte
Şi cari, dreptate, împărţeşte,
Frică având de Dumnezeu,
Ca şi lumina e, mereu,
Ca razele de dimineaţă,
Când soarele dă lumii viaţă,
Zâmbind pe-aripile de zori
Peste un cer lipsit de nori,
Ca soarele ce-a apărut
După ce ploaia a căzut
Făcând ca iarba să-ncolţească
Şi-ntreg pământul să-nverzească.
Chiar dacă nu-i asemenea –
În a Lui faţă – casa mea,
Totuşi, cu mine, a făcut
Un legământ, veşnic ţinut,
Care a fost tare zidit
Şi-n toate, bine întărit.
Nu o să facă Domnul, oare,
Din ei – în urmă – a răsare
Tot ceea ce, neîndoios,
Are să fie de folos
Ca bucurie să îmi dea,
Lucrând spre mântuirea mea?
Cei răi, ca nişte spini doar, sânt,
Pe cari îi lepezi, la pământ,
Căci mâinile – pe ei – nu-ţi pui,
Să nu simţi acul spinului.
Cei ce-i ating se înarmează
Cu-un fier, sau poate-i cercetează
Doar cu mânerul suliţei.
Apoi, cu toţii, strânşi sunt ei,
Aduşi într-un anume loc,
În care, fi-vor arşi, în foc.”
Iată pe cei cari îl slujeau,
Pe David, şi viteji erau:
Ioşeb-Başebet – dovedit
A fi de neam Tahchemonit –
Fruntaş fiind al oştilor,
În rândul căpitanilor.
Opt sute-au fost cei ce-au pierit
Când, suliţa, şi-a învârtit.
Urmează Eleazar – cel care,
Pe Dodo, drept părinte-l are,
Şi pe Ahohi. El a stat
Alăturea de împărat,
Fiind în rândul celor trei
Oşteni ai săi. David, cu ei,
Să ţină piept a reuşit –
Pe înălţimi – când potopit,
De Filisteni – într-un război –
Fost-a poporul, dând ‘napoi.
10 Atuncea, Eleazar a stat,
Plin de curaj şi a luptat:
Pe Filisteni, el i-a lovit
Până când i-a înţepenit
Mâna, pe fierul sabiei.
În acea zi, pentru Evrei,
Domnul o izbăvire-a dat.
Poporul care a plecat,
La Eleazar, s-a-ntors, apoi,
Doar să ia prada de război.
11 Apoi, venea Şama – cel care,
Pe Aghe, drept părinte-l are
Şi din Harar era venit.
Toţi Filistenii s-au unit,
La Lehi, unde se găsea
Un câmp pe cari linte creştea.
Israeliţii au fugit,
Căci Filistenii i-au răzbit.
12 Şama, pe câmp, s-a aşezat
Şi de duşmani l-a apărat.
Cu Filistenii s-a bătut,
Iar Domnu-atuncea a făcut
Să vie, peste Israel,
O izbăvire-n acest fel.
13 Trei dintre cei treizeci, pe care,
David, drept căpitani, îi are –
Pe vremea secerişului –
În faţa împăratului –
La peştera care-i aflată
În Adulam – s-au dus, căci iată,
Mulţi Filisteni s-au adunat
Şi-n valea Refaim, au stat.
14 David – pe-atunci – în cetăţuie,
A trebuit ca să se suie.
La Betleem, fusese pusă
O strajă, de duşmani adusă.
15 David găsi de cuviinţă,
Ca să îşi spună o dorinţă.
„Cine-mi va da, apă, să beau?” –
A-ntrebat el. „Dar apă, vreau,
Doar din acea fântână, care,
La Betleem e, la intrare.”
16 Atunci, cei trei viteji s-au dus
Şi-n grabă, apă, i-au adus.
Prin tabăra de Filisteni,
Trecuseră cei trei oşteni.
Dar împăratul n-a băut
Din apă, ci toţi au văzut
Că a vărsat-o, pe pământ,
În faţa Domnului Cel Sfânt.
17 „Să nu credeţi că sete-mi vine!
Departe-i acest gând, de mine!
Nu gust, din apă, căci nu vreau,
Din al lor sânge, ca să beau.
Căci oamenii aceşti s-au dus
Şi în joc, viaţa, ei şi-au pus,
Ca să-mi aducă apă, mie!
Cum să fac astă mârşăvie?”
18 Peste cei trei, pus cel mai mare,
Fusese Abişai, cel care,
Fiu al Ţeruiei, se vădea,
Iar pe Ioab, frate-l avea.
El, suliţa, şi-a învârtit
Şi-atunci trei sute au pierit,
Dintre vrăjmaşi. În acest fel,
E cunoscut în Israel,
Iar dintre cei trei, s-a vădit
A fi apoi, cel mai vestit.
19 Fiind de vază între ei,
El a ajuns, peste cei trei,
Mai mare de-a fi aşezat,
Însă nicicând, nu s-a-nălţat
Precum au fost cei trei, pe care,
Mai înaintea sa, îi are.
20 De-un alt bărbat a fost urmat,
Care, Benaia, s-a chemat.
Benaia este-acela care,
Pe Iehoiada, tată-l are
Şi se trăgea din Cabţeel.
Un om viteaz fusese el,
Făr’ ai ajunge pe cei care,
Mai înaintea sa, îi are.
Mari fapte, el a săvârşit,
Fiind viteaz şi renumit.
Ucişi au fost, de către el,
Doi fii avuţi de Ariel,
Cel ce-n Moab a fost născut.
Odată, când a început
Să ningă şi s-a pus zăpadă,
Benaia s-a-ntâmplat să vadă
Cum un leu mare a căzut
În groapa care s-a făcut
Pentru a strânge apă-n ea.
Şi-a scos, îndată, sabia
Şi-n groapă el s-a pogorât,
Unde, pe leu, l-a omorât.
21 A mai ucis şi un oştean
Care fusese Egiptean.
Groaznic era la-nfăţişare,
Când îşi rotea suliţa-i mare.
Benaia, un toiag, avea,
Pe care-n mână îl ţinea.
Grăbit, la Egiptean, s-a dus,
L-a trântit jos şi l-a răpus.
Cu suliţa, el îl străpunse,
După ce-ntâi, din mâini, i-o smulse.
22 Faptele ce le-a săvârşit
Făcutu-l-au a fi vestit,
Printre cei trei viteji, pe care,
Neamul lui Israel îi are.
23 Din cei treizeci, cel mai vestit,
Benaia fost-a socotit.
Cu toate-acestea, niciodat’,
Benaia nu s-a ridicat,
Spre-a fi, precum cei trei, pe care,
Mai înaintea sa, îi are.
24 Apoi urmat-a Asael;
Al lui Ioab frate, e el.
Prin ceea ce a săvârşit,
Renume, el şi-a dobândit.
Astfel, ajuns-a a fi deci,
În rândul celorlalţi treizeci.
Altul e Elhanan, cel care,
Pe Dodo, drept părinte-l are
Şi de la Betleem venea.
25 Şama, cel care se trăgea
De la Harod, apoi urmează.
Tot din Harod, se-aliniază
Elica-n urmă. După el,
26 Vine Heleţ. Omul acel –
De loc – de la Pelet, venea.
De la Tecoa, se trăgea
Ira apoi, acela care,
Pe Icheş, drept părinte-l are.
27 Abiezer a mai urmat,
Care în Anatot a stat.
Apoi e Mebunai, cel care,
Din Huşa este, din născare.
28 Ţalmon, din Ahoah, urmează;
Şi Maharai se-aliniază,
Cari, din Netofa, a venit.
29 Tot din Netofa, a ieşit,
În urmă, şi Heleb, cel care,
Pe Bana, drept părinte-l are.
La rând venea – apoi – Itai,
Din Ghibea, fiul lui Ribai.
Toţi cei care, din Ghibea, vin,
Sunt ramura lui Beniamin.
30 Benaia se aliniează,
Din Piraton. Hidai urmează,
De la Nahale-Gaş, sosit.
31 Abi-Albon a mai venit,
Care-i din Arba, de ţinut.
Din Bahurim, a apărut
Şi Azmavet. Lui, i-a urmat
32 Şi Eliahba, cel ce-a stat
În Şaalbon. A mai venit
Bene-Iaşen, către sfârşit,
Şi Ionatan. Mai apoi dar,
33 Şama, cel care-i din Harar.
Urmează Ahiam, cel care,
Drept tată, pe Şerar, îl are.
De prin Arar, el se trăgea.
34 În urma lui, apoi, venea
Elifelet, acela care,
Pe Ahasbai, părinte-l are.
El era fiu de Macatit.
Urmează Eliam, venit
Din Ghilo. El este cel care,
Pe-Ahitofel, părinte-l are.
35 Heţrai venit-a, după el,
Care se trage din Carmel.
Parai e cel ce a urmat,
Cari, din Arab, este plecat.
36 Apoi Igheal – din Ţoba – care,
Părinte, pe Natan, îl are.
Bani – din Gad – a mai urmat,
37 Ţelec – de prin Amon, plecat;
Narai, de la Berot, apoi
A mai venit. El – la război –
Dusese armele pe care,
Stăpânul său, Ioab, le are.
38 Cei cari, de la Ieter, veniră,
Gareb şi Ira se numiră;
39 Iar cel din urmă ce-a venit,
E Urie, de neam Hetit.
Treizeci şi şapte, se vădeau
Oamenii-aceştia, că erau.