4
Când duşmanii urmaşilor lui Iuda şi ai lui Beniamin au auzit că cei care fuseseră în captivitate construiesc un templu pentru Dumnezeul lui Israel numit Iahve, s-au apropiat de Zerub-Babel şi de conducătorii familiilor şi le-au zis: „Dorim să construim şi noi împreună cu voi; pentru că şi noi Îl întrebăm pe Dumnezeul vostru şi Îi oferim sacrificii încă din vremea lui Esar-Hadon – regele Asiriei – care ne-a adus aici.” Zerub-Babel, Iosua şi conducătorii familiilor rămase din Israel, le-au răspuns: „Este inadmisibil să construiţi împreună cu noi o casă dedicată Dumnezeului nostru! Numai noi o vom construi pentru Dumnezeul lui Israel numit Iahve – aşa cum ne-a ordonat Cirus, regele Persiei.” Poporul care rămăsese în ţară (în timpul deportării israelienilor) a diminuat entuziasmul celor care formau poporul numit Iuda; şi astfel i-a descurajat. A angajat consilieri care lucrau împotriva lor, ca să le saboteze planul (construirii). Acest lucru a durat toată perioada în care a guvernat regele Persiei numit Cirus – până în timpul guvernării regelui Darius. La începutul guvernării lui Ahaşveroş, au scris o reclamaţie împotriva locuitorilor poporului numit Iuda şi împotriva celor care locuiau la Ierusalim. Apoi, în vremea guvernării lui Artaxerxes – regele Persiei –, Bişlam, Mitredat, Tabeel şi ceilalţi prieteni ai lor i-au scris şi lui. Scrisoarea era scrisă cu litere aramaice şi „redactată” în limba aramaică. Administratorul Rehum şi scribul Şimşai i-au scris regelui Artaxerxes o scrisoare care vorbea despre Ierusalim. Acea scrisoare avea următorul conţinut: „De la administratorul Rehum, scribul Şimşai şi ceilalţi prieteni ai lor: judecători şi emisari, oameni din Tarpel, din Persia, din Erec, din Babilon, elamiţi din Susa 10 şi aparţinând celorlalte popoare pe care le-a luat în captivitate marele şi renumitul Asurbanipal şi le-a pus să locuiască în oraşul Samariei şi în restul provinciei de dincolo de râu […].” 11 Aceasta este o copie a scrisorii pe care i-au trimis-o ei. În ea, spuneau: „Către regele Artaxerxes. Slujitorii tăi – oamenii provinciei care este dincolo de râu – […] îţi scriu: 12 «Regele trebuie să ştie că iudeii plecaţi de la tine ca să vină în zona noastră, au ajuns la Ierusalim; şi reconstruiesc acel oraş rebel şi rău. Ei vor să îi finalizeze zidurile; şi (deja) îi repară temeliile. 13 Acum, dorim ca regele să ştie că dacă acest oraş va fi reconstruit şi dacă zidurile lui vor fi terminate, ei nu vor mai plăti nici impozitul, nici contribuţia obligatorie şi nici taxa de trecere. În consecinţă, tezaurul imperial va avea un deficit de venituri. 14 Din această cauză, ca unii care consumăm din sarea palatului, considerăm că nu este bine pentru noi să vedem cum este sfidat regele; şi astfel, trimitem scrisoarea ca să îl informăm despre acest fapt. 15 În consecinţă, propunem să se verifice în cartea cronicilor părinţilor tăi! În ea vei vedea că scrie despre faptul că acest oraş a fost unul al cărui oameni s-au (tot) revoltat; şi astfel, ei au făcut pagube regilor şi provinciilor în mijlocul cărora au provocat răscoale încă din vremuri străvechi. Aşa se explică de ce a şi fost lăsat acest oraş fără locuitori. 16 Deci îl anunţăm pe rege că dacă acest oraş va fi reconstruit şi dacă zidurile lui vor fi terminate, nu ţi se va mai recunoaşte autoritatea în zona care este dincolo de râu!»” 17 Regele a trimis următorul răspuns: „Administratorului Rehum, scribului Şimşai şi celorlalţi prieteni ai lor care locuiesc în Samaria ca şi în restul provinciei care este dincolo de râu: Vă doresc să aveţi pace! 18 Scrisoarea pe care ne-aţi trimis-o, a fost citită în prezenţa mea. 19 Am ordonat să se facă cercetări; şi s-a descoperit că acest oraş s-a revoltat împotriva regilor încă din vremuri străvechi. Astfel, el a practicat nesubordonarea şi a avut permanent tendinţe de revoltă. 20 Au existat la Ierusalim regi care reprezentau o forţă în vremea lor şi care erau suverani în tot teritoriul de dincolo de râu. Lor li se plătea un impozit, o contribuţie obligatorie şi taxă de trecere. 21 Deci daţi ordin ca aceşti oameni să fie opriţi; iar oraşul să nu mai fie reconstruit – până la un alt ordin pe care îl voi da şi despre care vă voi anunţa. 22 Aveţi grijă: să nu fiţi indiferenţi faţă de lucrul pe care trebuie să îl faceţi. De ce să se mărească paguba care i-ar afecta pe regi?” 23 Imediat după ce s-a citit înaintea lui Rehum, a scribului Şimşai şi a prietenilor lor copia scrisorii pe care o trimisese regele Artaxerxes, ei s-au dus repede la Ierusalim – la iudei – şi i-au oprit din lucru, folosind forţa şi autoritatea de care dispuneau. 24 De atunci s-a oprit lucrarea care se făcea la casa lui Dumnezeu din Ierusalim; şi a rămas aşa până în al doilea an al guvernării lui Darius, regele Persiei.