Romani
1
Pavel, rob al lui Cristos Isus, chemat apostol, pus deoparte pentru Evanghelia lui Dumnezeu,
pe care a promis-o mai înainte prin profeţii Săi în Sfintele Scripturi,
privind pe Fiul Său, născut din sămînţa lui David, după carne,
hotărît, ca Fiul lui Dumnezeu, cu putere, potrivit cu Duhul sfinţeniei prin învierea morţilor: Isus Cristos, Domnul nostru,
prin care am primit har şi apostolat, spre ascultarea credinţei printre toate neamurile, pentru Numele Lui,
între care sînteţi şi voi, chemaţi ai lui Isus Cristos:
Către toţi care sînt în Roma, iubiţi de Dumnezeu, chemaţi sfinţi: Har vouă şi pace de la Dumnezeu, Tatăl nostru, şi de la Domnul Isus Cristos!
Mai întîi, mulţumesc Dumnezeului meu, prin Isus Cristos, cu privire la voi toţi, pentru că credinţa voastră se vesteşte în toată lumea.
Căci martor îmi este Dumnezeu, căruia îi slujesc în duhul meu, în Evanghelia Fiului Său, că vă amintesc fără încetare,
10 cerînd totdeauna în rugăciunile mele ca, prin voia lui Dumnezeu, să-mi fie în sfîrşit dăruit să vin la voi.
11 Căci tînjesc să vă văd, ca să vă împărtăşesc vreun dar duhovnicesc al harului pentru ca să fiţi întăriţi,
12 adică să fiu mîngîiat între voi, prin credinţa celuilalt, atît a voastră, cît şi a mea.
13 Nu vreau însă să nu ştiţi, fraţilor, că deseori am avut de gînd să vin la voi – totuşi am fost împiedicat pînă acum –, ca să am vreun rod şi printre voi, ca şi printre celelalte neamuri.
14 Eu sînt dator atît grecilor, cît şi barbarilor, atît celor înţelepţi, cît şi celor nepricepuţi.
15 Astfel, cît mă priveşte pe mine, am dorinţa să vă vestesc Evanghelia şi vouă celor din Roma.
16 Căci eu nu mă ruşinez de Evanghelia (lui Cristos), căci ea este puterea lui Dumnezeu spre mîntuirea fiecăruia care crede: atît a iudeului, mai întîi, cît şi a grecului,
17 căci în ea este descoperită dreptatea lui Dumnezeu, din credinţă spre credinţă, după cum este scris: „Dar cel drept va trăi din credinţă”.
18 Căci mînia lui Dumnezeu se descoperă din cer peste orice neevlavie şi nedreptate a oamenilor care înăbuşă adevărul în nedreptate.
19 Pentru că ce se poate cunoaşte despre Dumnezeu este vădit în ei, căci Dumnezeu le-a făcut-o vădit.
20 Căci cele nevăzute ale Lui, atît puterea Lui veşnică, cît şi Dumnezeirea Lui, au fost văzute limpede, de la crearea lumii, fiind înţelese în cele făcute de El. Aşa că ei sînt de nedezvinovăţit,
21 pentru că, deşi L-au cunoscut pe Dumnezeu, nu L-au glorificat ca Dumnezeu, nici nu I-au mulţumit, ci au ajuns deşerţi în cugetările lor, şi inima lor fără pricepere s-a întunecat.
22 Afirmînd că sînt înţelepţi, au înnebunit,
23 şi au schimbat gloria Dumnezeului nepieritor cu asemănarea unui chip de om pieritor şi de păsări şi de animale cu patru picioare şi de tîrîtoare.
24 De aceea, Dumnezeu i-a dat în seama poftelor inimilor lor, spre necurăţie, aşa că-şi necinstesc între ei trupurile,
25 ca unii care au schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună şi s-au închinat şi au slujit creaturii în locul Creatorului, care este binecuvîntat în veci. Amin.
26 De aceea, Dumnezeu i-a dat în seama unor patimi ruşinoase; căci şi cele de parte femeiască ale lor au schimbat întrebuinţarea naturală în cea împotriva naturii;
27 asemenea şi cei de parte bărbătească, lăsînd întrebuinţarea naturală a părţii femeieşti, s-au aprins în pofta lor între ei, săvîrşind parte bărbătească cu parte bărbătească ceea ce este necuviincios, şi primind în ei înşişi răsplata cuvenită pentru rătăcirea lor.
28 Şi, fiindcă n-au găsit de bine să-L aibă pe Dumnezeu în cunoştinţă, Dumnezeu i-a dat în seama minţii lor stricate, ca să facă ce nu se cuvine,
29 fiind umpluţi cu orice nedreptate, răutate, lăcomie, înrăire; plini de invidie, de ucidere, de ceartă, de înşelăciune, de porniri rău-voitoa-re; sînt turnători,
30 bîrfitori, urîtori de Dumnezeu, obraznici, mîndri, lăudăroşi, născocitori de rele, neascultători de părinţi,
31 fără minte, călcători de cuvînt, fără afecţiune naturală, nemiloşi.
32 Ca unii care ştiu cerinţa dreaptă a lui Dumnezeu că cei ce făptuiesc unele ca acestea sînt vrednici de moarte, ei nu numai că le fac, ci şi găsesc plăcere în cei ce le făptuiesc.