4
Ce vom zice deci că a găsit Avraam, strămoşul nostru după carne?
Căci dacă Avraam a fost îndreptăţit din fapte, are cu ce să se laude, dar nu înaintea lui Dumnezeu.
Căci ce zice Scriptura? „Dar Avraam a crezut pe Dumnezeu, şi i s-a socotit ca dreptate”.
Însă, celui ce face fapte, plata nu i se socoteşte ca un har, ci ca o datorie;
dar celui ce nu face fapte, însă crede în Cel ce îndreptăţeşte pe cel neevlavios, credinţa lui este socotită ca dreptate.
După cum şi David rosteşte fericirea omului căruia Dumnezeu îi socoteşte dreptatea, fără fapte.
„Fericiţi sînt aceia ale căror fărădelegi au fost iertate, şi ale căror păcate au fost acoperite!
Fericit este bărbatul căruia Domnul nu-i socoteşte cu nici un chip păcatul!”
Rostirea fericirii acesteia este deci peste tăierea împrejur, sau şi peste netăierea împrejur? Căci zicem: Lui Avraam credinţa „i s-a socotit ca dreptate”.
10 Cum i s-a socotit deci? Fiind în tăierea împrejur, sau în netăierea împrejur? Nu în tăierea împrejur, ci în netăierea împrejur.
11 Şi el a primit semnul tăierii împrejur ca pecete a dreptăţii credinţei pe care o avea fiind în netăierea împrejur, ca el să fie tatăl tuturor celor ce cred care sînt în netăiere împrejur, spre a li se socoti şi lor dreptatea;
12 şi tată al tăierii împrejur, nu numai al celor din tăierea împrejur, ci şi al celor care umblă pe urmele credinţei tatălui nostru Avraam, pe care o avea cînd era în netăierea împrejur.
13 Căci nu prin Lege i s-a dat lui Avraam sau seminţei lui promisiunea că va fi moştenitor al lumii, ci prin dreptatea credinţei.
14 Căci, dacă cei din Lege sînt moştenitori, credinţa a fost zădărnicită şi promisiunea a fost făcută fără efect,
15 căci Legea produce mînie; dar unde nu este Lege, nu este nici încălcare.
16 De aceea este din credinţă, ca să fie potrivit harului, astfel ca promisiunea să fie sigură pentru toată sămînţa: nu numai pentru cea care este din Lege, ci şi pentru cea din credinţa lui Avraam, care este tată al nostru al tuturor,
17 – după cum este scris: „Te-am rînduit tată al multor naţiuni” – înaintea lui Dumnezeu, în care a crezut, Cel care face vii pe cei morţi şi care cheamă ceea ce nu este, ca şi cum ar fi.
18 El, împotriva nădejdii, a crezut cu nădejde, ca să devină tată al multor naţiuni, potrivit celor spuse: „Aşa va fi sămînţa ta”.
19 Şi, fără să devină slab în credinţă, el a privit la trupul lui, care era deja mort – avînd cam o sută de ani –, şi la starea de moarte a pîntecelui Sarei,
20 totuşi, cu privire la promisiunea lui Dumnezeu nu s-a îndoit în necredinţă, ci a fost întărit în credinţă, dînd glorie lui Dumnezeu,
21 şi fiind deplin încredinţat că, ce a promis El, este puternic să şi facă.
22 De aceea i s-a şi socotit ca dreptate.
23 Dar nu numai din pricina lui este scris că i s-a socotit,
24 ci şi din pricina noastră, cărora trebuie să ne fie socotită, noi care credem în Cel ce a înviat dintre cei morţi pe Isus, Domnul nostru,
25 care a fost dat pentru nelegiuirile noastre, şi a fost înviat pentru îndreptăţirea noastră.